Vi opsamler cookies til at gøre oplevelsen bedre. Når du benytter vores website, giver du samtykke til anvendelsen af cookies. Få mere at vide.
Anden generations webshop lanceres nu
2021-01-10 | Krønike af: Anders Höögh, VD Edeco Tool AB
For næsten præcis fem år siden lancerede vi vores webshop hos Edeco. Som en af pionererne inden for værktøjsindustrien gjorde vi store dele af vores sortiment tilgængelige online på et øjeblik. Vi har nu taget det næste skridt. I forbindelse med årsskiftet blev vores nye, opgraderede online butik lanceret, hvilket i flere henseender øger tilgængeligheden af vores produkter. Den nye butik blev introduceret samtidig i både Sverige og Danmark.
Udviklingen af den nye webshop er uden tvivl baseret på erfaring. Efter mere end fem år føler vi, at vi har nok indsamlet erfaring til at forstå, hvordan kunderne handler og handler under deres besøg. Set i bakspejlet kan vi også konkludere, at online shopping for os har haft en god udvikling. Antallet af besøg i vores svenske butik er steget med næsten 150% i løbet af en 5 års perioden. På nogle vigtige produktsider er hyppigheden af besøgende næsten 10 gange større. Den positive udvikling gælder også for Danmark.
Salget følger samme tendens. Fra opstarten i 2015 bruges butikken nu regelmæssigt af næsten en tredjedel af vores kunder og af endnu flere mennesker, når det kommer til at søge information. Salgsmængderne er gradvist steget og toppede i det foregående år 2019. Besøg i butikken er fortsat med at stige selv i 2020. Af "epidemiske" årsager har kunderne imidlertid været mere forsigtige med deres indkøb, hvilket afspejles i salgsstatistikken (diagrammet afspejler jan-oktober 2020). Set i bakspejlet er der dog ingen tvivl om, at lanceringen var et vellykket træk. Evnen til at sælge online letter presset på vores organisation og – frem for alt – gør det lettere for vores kunder at lære vores produkter at kende og handle, når de ønsker det.
SELV HVAD DER ER GODT, KAN FORBEDRES
På trods af de gode resultater fra den nuværende butik, syntes tiden moden til at komme videre. I begyndelsen af januar åbnede vi en helt ny onlinebutik med flere valgmuligheder og funktionalitet, der gør det nemmere at handle. Den nye butik fokuserer, endnu mere end før, på produkter og enkelhed i købsprocessen.
1. Nemmere at finde produkter
Filtreringsfunktionen er blevet gjort smartere og mere præcis. Færre klik er påkrævet for at finde produkter, der svarer til køberens behov/ valg. I den nye butik er det også muligt at filtrere på lageret.
2. Opgraderet rækkevidde
Vi har også udvidet butikkens indhold. Antallet af varer er steget, og sortimentet omfatter nu mere end 30.000 produkter. Sortimentet er også blevet udvidet med nye, spændende leverandører som Mikron tool.
3. Forbedret søgefunktion
Direkte fritekstsøgninger på den nye hjemmeside kan foretages med større præcision og med en bedre og mere gennemsigtig visning af søgeresultater.
4. Check-out side bliver mere tilpasset
Udvidet service til kunden, når han har truffet sine valg og ønsker at fuldføre sit køb. Forbedrede muligheder for at vælge en speditør og hurtigere likviditetsstyring.
5. Hurtigere service via chat-funktion
Populære funktioner, der "kommer med" fra den aktuelle webshop, er Mine favoritter, hvor kunderne kan indsamle udvalgte produkter til tilbudsgrundlag samt nyligt købte produkter, der bruges af kunder med tilbagevendende købsmønstre. En forskel fra vores tidligere hjemmeside er også - som du måske allerede har bemærket - at siden nu er lydhør, dvs tilpasser sig i format og informationsgengivelse til den platform, den besøgende bruger. Mobil tilpasning er helt sikkert en given ting, men det var ikke tilfældet for fem år siden. Men et stigende antal mobile besøgende gør det nødvendigt at få indholdet klart præsenteret selv via mobiltelefoner og tablets.
UVURDERLIG HJÆLP I EN VANSKELIG TID
Hvad vi aldrig må glemme, er, at personlig service er og altid vil være en hjørnesten i vores forretning. Dette er der ikke ændret på nogen måde efter stigningen i online shopping. Hjemmesiden er for os en anden måde at møde vores kunder og erstatter ikke din daglige dialog med vores sælgere. Tværtimod bliver webshoppen et næsten uundværligt værktøj for os i en tid, hvor en stor del af produktfremvisning og rådgivning – af pandemimæssige årsager – foregår over telefonen eller online. Med den samme skærmvisning kan, kunder og sælgere i fællesskab finde de rigtige produkter og få produkterne præsenteret for sig selv.
Velkommen ind og shoppe!